ZSV - Myšlení, problémy
12. 10. 2010
MYŠLENÍ
– slouží k řešení problémů; má poznávací funkci
– je úzce spjato s vnímáním a s pamětí
1. KONKRÉTNÍ MYŠLENÍ - pracuje s vjemy (hlavně pro malé děti nebo u nás pro něco, s čím ještě nemáme zkušenosti) – musíme něco vidět, abychom o tom mohli přemýšlet
2. NÁZORNÉ MYŠLENÍ – pracuje s představami, zase spíš u dětí – když o něčem přemýšlíme, musíme si to představit
3. ABSTRAKTNÍ MYŠLENÍ – pracuje se znaky a symboly
MYŠLENKOVÉ OPERACE:
1. analýza – problém si rozdělím na jednotlivé části
2. syntéza – více problémů dávám dohromady
3. zobecňování – hledám společné znaky, abych problémy mohla zařadit do skupin
4. abstrakce – opak zobecňování – ze skupin vyčleňuji „podskupiny“
5. indukce – z fakt vyvodím obecný závěr (vidím hloupého fagotistu a usoudím z toho, že všichni fagotisti jsou blbí)
6. dedukce – z obecných závěrů vyvodím fakta (vidím fagotistu a protože o fagotistech se říká, že jsou blbí, vyvodím z toho, že i ten, kterého vidím, je blbý)
STRATEGIE MYŠLENÍ:
1. algoritmická – mám přesně daný postup, jak daný problém řešit
2. heuristická – nemám žádný postup, musím si ho sama vymyslet
VLASTNOSTI MYŠLENÍ:
1. šířka – množství, které dokážeme pojmout
2. hloubka – jak moc se do problému dokážeme ponořit
3. důslednost – zachování logického postupu
4. samostatnost
5. tvořivost – schopnost vymyslet nový postup řešení
6. pružnost – chopnost aplikovat různé způsoby řešení na daný problém
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
(problém je situace, na kterou nedokážeme odpovědět na základě svých zkušeností)
1. seznámení s problémem (pochopení, vím, na co se mě kdo ptá)
2. stanovím si hypotézu, způsoby řešení
3. už vím, jak to budu řešit, vyřeším to a problém VERIFIKUJI (ověřím si svou hypotézu)
DRUHY PROBLÉMŮ:
1. otevřené – mám malé množství výchozích informací
2. uzavřené – mám velké množství výchozích informací
3. konvergentní – má jen jedno správné řešení
4. divergentní – má více správných řešení
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář